Sierra Blanca

SIERRA BLANCA

Bij hotel-restaurant El Refugio de Juanar beginnen veel prachtige wandelroutes. De refugio ligt op slechts 20 minuten rijden van Casa Sonrisa, op de route naar Marbella.

WANDELROUTES

Voor de wandelroutes start je bij de parkeerplaats van de Refugio de Juanar. Voorbij de slagboom gaat de onverharde weg rechtdoor een olijfboomgaard. Al snel staat links een route aangegeven naar de Mirador del Corzo. Voor de overige routes blijf je de onverharde weg volgen.

Mirador del Macho Montés – eenvoudig

Deze route is genoemd naar de Macho Montés. Dit is een mannelijke berggeit. Op het einde van de route zie je er eentje staan! Je hebt daar op 960 meter een prachtig uitzicht op Marbella en de Middellandse Zee en de witte rotsen van de Sierra Blanca.

Mirador del Corzo – eenvoudig

De route naar dit uitzichtpunt is eenvoudig en duidelijk aangegeven. Het hoogteverschil is circa 150 meter. Let op: neem het omhoog lopende pad achter het bord met de landkaart, niet het pad dat naar beneden loopt. Je bereikt de Mirador del Corzo in minder dan 10 minuten. Dit ligt op 934 meter hoogte. Hier heb je een mooi uitzicht op de Costa del Sol. Het pad loopt daarna door afwisselende natuur in minder dan een uur terug naar het beginpunt.

El Salto de Lobo

De route el Salto de Lobo is ongeveer 12,4 km.

> Bekijk de route (wikiloc)

Cruz de Juanar – vanaf Mirador Macho Montés – pittig

Wij hebben deze route in november 2019 gelopen en deden er zo’n 3 uur over. Je hebt prachtige uitzichten. Aan de andere kant van het dal zie je de Mirador de Macho Montés liggen, en je wordt  steeds weer beloond met nog mooiere uitzichten. Naar het binnenland zie je de dorpjes rondom Guaro tevoorschijn komen, naar het oosten verschijnen bij helder weer de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada en natuurlijk zie je voortdurend de Middellandse Zee.

Route:

• Loop vanaf het Mirador de Macho Montés circa 600 meter terug tot je weer in het bos komt bij de Puerto de Marbella.
  • Ga hier bij het bordje richting het Cruz de Juanar. Deze route is vrij smal en loopt soms tussen de lage boompjes en struiken door.
  • Na een kwartiertje kom je onderaan een berg. Het pad slingert hier met haarspeldbochten naar de top. Hier en daar is het pad moeilijk te vinden, maar zolang je omhoog blijft lopen, maakt het niet veel uit en kom je snel toch weer op het pad terecht.
  • Het is een lange klim die ’s middags in de schaduw ligt.
  • Na bijna een uur klimmen, bereik je de top van deze berg, waar op 1170 meter hoogte een zwart, gietijzeren kruis is geplaatst: het Cruz de Juanar.
  • Je ziet nu het grootste deel van de Costa del Sol, met in het westen ook duidelijk de rots van Gibraltar. Bij helder weer kun je zelfs Marokko aan de overkant zien liggen.

Na dit geweldige uitzicht moet je weer naar beneden, aan de andere kant van de berghelling. Ook hier is de route aanvankelijk niet zo gemakkelijk te vinden en deze gaat een tijdje vrij steil naar beneden.

• Na ca. een kwartier kom je gelukkig weer bij een bord gemarkeerd met Puerto las Allanas. Het is belangrijk dat je hier de goede richting kiest: Llano de Juanar (vlakte van Juanar). Het pad is hier uitstekend en loopt tamelijk vlak weer vrijwel geheel door het bos.
  • Na een half uur kom je bij een paal met diverse bordjes eraan. De paal heeft een nummer, 42. Je kruist hier de route Istán-Ojén.
  • Volg het bord naar Ojén.
  • Na een kwartiertje kom je weer bij de brede, onverharde weg langs de olijfboomgaard. Ga linksaf richting de parkeerplaats.

Cruz de Juanar – vanaf parkeerplaats – pittig

• Loop vanaf de parkeerplaats 1 km tot een zijweg naar rechts het bos in bij een paal met bordjes. Bovenaan de paal staat nummer 41.
  • Volg PR-A167 richting Istán.
  • Na een kwartiertje kom je bij een kruising met paal 42.
  • Ga linksaf PR-A168 naar La Concha en volg dit pad langzaam omhoog.
  • Je komt na een half uur bij een kruising met een paar bordjes op de Puerto las Allanas.
  • Ga naar Cruz de Juanar linksaf omhoog. Dit is steil en slecht gemarkeerd, maar in 15-30 minuten kom je bovenaan bij het schitterende uitzicht waar op 1170 meter hoogte een zwart, gietijzeren kruis is geplaatst: het Cruz de Juanar.
  • Volg dezelfde route weer terug of ga aan de andere berghelling langs de achterkant naar beneden. Deze afdaling duurt aanzienlijk langer en is slechter gemarkeerd. Er zijn echter geen kruisingen of zijpaden tot je na 45-60 minuten weer vanzelf bij de brede, onverharde weg uitkomt.
  • Rechtsaf kun je naar de Mirador de Macho Montés (slechts 600 meter) en linksaf ben je in 1,4 km weer terug bij de auto.
  • Deze route duurt ongeveer 3,5 uur.

Je kunt vanaf hier ook nog doorlopen naar La Concha. Dit is nog hoger dan het Cruz de Juanar, richting Istán. Hier kun je ook het prachtige stuwmeer van Istán zien.

VANAF GUARO

• Ga vanaf Guaro met de auto richting Monda.
  • Rijd de A355 op richting Marbella.
  • Neem de afslag Refugio de Juanar.
  • Na ruim 5 kilometer kom je bij de Refugio.
  • Blijf de onverharde weg volgen tot de slagboom waar auto’s geparkeerd staan.

MEENEMEN

• Neem voldoende eten en drinken mee, want langs de wandelroutes zijn geen voorzieningen.
  • Neem een jas of trui mee. Met name van november t/m maart kan het hier ook bij zonnig weer behoorlijk fris zijn
  • Zorg voor goede wandelschoenen.
  • Het hotel Refugio de Juanar heeft een goed en betaalbaar restaurant. Het is een beetje vergane glorie (vroeger was het een chique parador) maar daardoor een leuke belevenis.
OOK ZO'N ZIN IN VAKANTIE?