Ongemarkeerde wandelingen

ONZE ROUTES

Wandelen vanaf Casa Sonrisa

Niets is zo fijn als gewoon de deur uit te stappen om de prachtige omgeving van ons dorp te bewonderen. Wil je ook zo genieten, volg dan een van deze routes die we zelf hebben ontdekt.

ROUTE 1

Deze rondwandeling (ca. 50 minuten) is de perfecte kennismaking met de streek. Onderweg heb je een overweldigend uitzicht en loop je door een gevarieerd landschap. De route is hier en daar wel vrij steil, met in totaal een hoogteverschil van ruim 130 meter. Gevaarlijk of ingewikkeld is de route echter niet.

• Vanaf Casa Sonrisa zie je bijna gelijk al de kerk, de Iglesia de San Miguel. Volg de linkerzijde (langs het kruis) tot de hoger gelegen T-splitsing.
  • Ga hier linksaf, de Calle Enmedio, tot de volgende T-splitsing. Ga nu rechtsaf, de Calle Monda, en loop helemaal naar boven tot aan de weg naar Monda (A-7100).
  • Steek deze weg over en beklim het steile betonpad aan de overkant van de weg. De betonnen verharding verandert na enige tijd in grind. Je passeert diverse amandelbomen, de trots van Guaro. Al snel verandert het landschap echter drastisch en je ziet nu een rotsachtige kloof en naaldbomen. Dit landschap is kenmerkend voor de Sierra de las Nieves.
  • Je passeert vervolgens een olijfboomgaard en komt aan bij een splitsing met een zeer grote, bruine villa. Ga linksaf, om de villa heen omhoog. Al vrij snel bereik je de top op 488 meter. Vanaf hier kun je bijna 360 graden rondkijken. Je ziet de hoogste toppen van de Sierra de las Nieves, in de verte de dorpen Yunquera en Alozaina, de Middellandse Zee nabij Málaga en bij helder weer zelfs El Torcal (bij Antequera) en de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada, meer dan 160 kilometer ver!
  • Als je verder loopt kom je bij een huis met herdershonden (achter een hek) en daarachter begint de verharde weg weer.
  • Je bent nu op de Camino de la Sierra. Deze straat loopt langs een aantal woningen met prachtige bloemen en planten, met name opvallend veel oleanders.
  • De straat eindigt weer nabij de A-7100. Steek deze over, naar de Calle Ermita. Volg deze straat naar beneden, tot je uitkomt bij de oude olijfoliemolen aan de Avenida de Andalucía.
  • Loop terug naar Casa Sonrisa

ROUTE 2

Deze wandeling volgt het smalle riviertje in de Arroyo de Guaro. Onderweg zie je het dorp van zijn mooiste kant. Je passeert diverse sinaasappel- en olijfboomgaarden.

Kies voor:

• Rondwandeling van ruim 2,5 km
  • Je kunt de wandeling ook verlengen tot ca. 5 km. Dan heb je een heel ver uitzicht en kom je o.a. langs de sportvelden, het zwembad en de begraafplaats met de fraaie witte gebouwtjes.
De rondwandeling (ruim 2,5 km)
  • Loop vanaf Casa Sonrisa naar het dorpsplein en vanaf daar door de Calle Dr Millan Peña, langs de supermarkt.
  • Ga bij de T-splitsing linksaf (Calle Barranco) en neem de eerste straat rechts, de Calle Parras.
  • Houd links aan bij het fonteintje en vervolgens weer rechts door het steegje. Dit komt uit in de Calle Málaga.
  • Houd links aan, zo verlaat je de bebouwde kom geleidelijk. Volg de betonnen weg links naar beneden.
  • Na 400 meter bereik je een T-splitsing. Je kunt hier direct linksaf slaan, maar het is ook de moeite waard om hier een stukje rechtsaf te lopen. Het pad volgt een beboste helling rechts van de weg en er loopt een riviertje langs. Het klaterende water en de hoge eucalyptusbomen zorgen voor een lieflijke sfeer waar diverse vogels broeden. Als de eucalyptusbomen ophouden wordt het landschap eentonig en kun je het beste terugkeren naar de T-splitsing en de onverharde weg omhoog volgen.
  • Na 400 meter bereik je de benzinepomp en de gebouwen van de landbouwcoöperatie El Molino de Guaro. Volg vanaf hier linksaf de grote weg, de A-7100 terug naar het dorp.
Verlenging met 2 km
  • In plaats van linksaf richting het dorp volg je de A-7100 rechtsaf en dan na 50 meter door het tunneltje onder de weg door of iets korter over het terrein van de landbouwcoöperatie El Molino de Guaro. Neem nu de betonweg omhoog. De weg gaat geleidelijk rechtsaf en na een paar honderd meter weer met een bocht linksaf.
  • De tamelijk steile weg loopt eerst tussen olijfbomen door en daarna staan er amandelbomen langs de weg, die prachtig bloeien in januari en februari. Op diverse plaatsen heb je een schitterend uitzicht richting de kust en het dorp Guaro.
  • Na ca. 900 meter vanaf de coöperatie kom je bij een soort T-splitsing (bij een heuvel met hoge GSM-masten). Ga hier linksaf.
  • Na ruim een kilometer kom je weer bij de rotonde aan het begin van de Avenida de Andalucía in Guaro. Onderweg zie je aan de linkerkant de sportvelden en de typisch Spaanse begraafplaats.
OOK ZO'N ZIN IN VAKANTIE?